maanantai 1. elokuuta 2011

(not so) Pink Cadillac

Jo etukäteen olimme ymmärtäneet, että Amerikassa myös autot ovat suuria. Silti autojen suuruus tuli hieman yllätyksenä. Henkilöautot ovat henkilöautoja, mutta katumaasturien, pick-up autojen ja varsinkin asuntoautojen koko oli jotain mikä ei varmasti meidän teillemme mahtuisi kääntymään.

Jotain esimerkiksi asuntoautojen koosta kertonee se, että iso osa oli suurempia kuin rekan kontti. Maallikko voisi kuvitella, että sen kokoisella autolla ei olisi enää mielekästä kulkea. Onneksi viisas ihminen oli kehittänyt tähänkin ongelmaan ratkaisun. Asuntoautoon oli usein nimittäin laitettu hinaukseen pienempi, selvästi kohdealueen tutkimista varten tarkoitettu auto. Hinauksessa ollut auto oli huomattavasti järkevämmän kokoinen, mutta silti näimme hinauksessa kaikennäköisiä virityksiä aina Jeep Wrangleriin ja Honda CRV -citymaasturiin asti.

Vuokra-automme oli valittu Luxury car -sarjasta. Päätöstä ei varmaan pysty mitenkään järkevästi perustelemaan. Matkaa varatessa ajatus tuntui hyvältä, mutta matkan lähestyessä tutustuimme myös tarkemmin tulevaan vuokra-autoomme ja epäilys valinnan järkevyydestä alkoi hiipimään. Vuokra-automme tulisi huomattavasti isompi kuin "kilometreiltään halpa" Cliomme. Onneksi amerikassa tiet ovat rakennettu ajamista varten ja eritoten isolla autolla ajamista varten. Toisinaan kuitenkin parkkipaikkaa sai vähän etsiä.

Vertailun vuoksi tässä hieman tietoa (meidän) Cliosta sekä Cadillac DTS:stä joka meillä oli vuokralla:



Renault ClioCadillac DTS
Moottori1,2l Rivinelonen, 72 kW4,6l V8, 205 kW
Ovien lkm.34
Paino990 kg1800 kg
Pituus3,8 m5,2 m
Leveys1,6 m1,9 m

Auto haettiin kuten jo aiemmin mainittiinkin San Franciscon lentokentältä. Kun paperisota oli suoritettu tiskillä lampsittiin autotalliin, jossa oli pitkät rivit autoja jaoteltuna luokkiin. Käytännössä siis maksoimme vain luokasta ja rivistöstä olisi voinut ottaa minkä tahansa maksettuun luokkaan kuuluvan ajoneuvon. Ville kävi istumassa useammassa autossa ja loppupeleissä Cadillaciin mahtuivat jalat kaikkein parhaiten.

Autoon istuessa sisäisellä lapsella oli joulu jo heinäkuussa. Nahkasisustuksen lisäksi autossa kaikki toimi sähköllä, istuimen- ja ratin siirtoa myöten. Lisäksi kahden kuljettajan asetuksille oli muistipaikat, joten istuimen, ratin ja peilien säädöt sai kohdalleen napin painalluksella. Keskikonsolissa oli 8" kosketusnäyttö, jolla pystyi ohjaamaan viihdejärjestelmää joka osasi toistaa jopa DVD -levyjä. Tottakai Bosen äänentoistojärjestelmä osasi purkaa ja toistaa myös Dolby DTS monikanavaäänet.

Kuskin ja apukuskin penkeissä oli tietysti penkinlämmitin, mutta myös penkin viilennys onnistui ja penkin sai myös tarvittaessa hieromaan. Ajotietokone kertoi luonnollisesti kulutuksen (meidän auton keskikulutus oli n. 21 mailia gallonalla, 11,2 l/100km) mutta myös rengaspaineet pystyi katsomaan kesken ajon. Toiminto osottautui hyödylliseksi ajettaessa Las Vegasiin, kun ympärillä kanssa-autoilijoilla näytti hajoavan renkaita tiuhaan tahtiin. Yhtä rengasta jopa jouduttiin väistämään. Kuten tapana tuntuu olevan, auto oli automaattivaihteinen.

Auton suuresta koosta huolimatta tavaratila oli yllättävän pieni. Autoa mainostetaan viidelle hengelle ja viidelle matkatavaralle sopivaksi, mutta ainakin jos viisi meidän tavaroiden kokoista matkatavaraa meinaa autoon survoa täytyy olla aika hyvä tetriksessä.

Highway 1



Huomatkaa laillinen navigaattorin sijoittelu
Jotain eroa noissa sisä- ja ulkolämpötiloissa matkalla Las Vegasiin... 106 F = 41 C. Nevadassa oli vielä kuumempaa.
"Ei tästä mitään puutu".

1 kommentti:

  1. Fish Spa! Olen nähnyt monta kertaa, mutta ei ollut rohkeutta kokeilla sitä, näyttää aika karmivaa minulle hehehe :)
    Hyviä autoja, toivottavasti minulla on mahdollisuus ajaa jotain
    split car rental

    VastaaPoista